بتن ریزی

تکنولوژی بتن؛ علمی برای تولید بتن‌های پیشرفته و کارآمد

اگر برای تحصیل در دانشگاه، رشته مهندسی عمران را انتخاب کرده باشید، حتما واحدی تحت عنوان تکنولوژی بتن داشته‌اید. تکنولوژی بتن واحدی است که در آن طرح اختلاط بتن و موارد مرتبط با تولید این متریال کاربردی تدریس می‌شود. اما جدا از مباحث آموزشی، فناوری بتن دنیای بسیار گسترده‌ای دارد. برای مثال می‌توان به فناوری‌هایی مانند نانو، تجهیزات هوشمند و … در تولید و حمل‌ونقل بتن آماده اشاره کرد. با توجه به این که استحکام، مقاومت و دوام بتن از اهمیت بالایی برخوردار است، مبحث تکنولوژی بتن برای سازندگان و مهندسان نیز بسیار مهم می‌باشد. از این رو، در این مطلب به‌صورت کامل تکنولوژی بتن، اهمیت آن و برخی موارد مهم در این زمینه را بررسی می‌کنیم.

بتن ریزی ساختمان

تکنولوژی بتن چیست و چه اهمیتی دارد؟

قبل از این که به سراغ تعریف تکنولوژی بتن برویم، بهتر است کمی با فرایند تولید بتن آشنا شویم. برخلاف تصور بسیاری از افراد، ساخت، تولید یا اختلاط بتن یک فرایند کارگاهی ساده نیست و به تخصص، دقت و علم بسیار زیادی نیاز دارد. چرا که برخلاف گذشته، بتن مورد استفاده در ساختمان‌ها و سازه‌های دیگر دارای استانداردها و مشخصه‌های فنی مشخصی است. در نتیجه نمی‌توان این متریال را در کارگاه و به‌صورت دستی تولید کرد. به همین خاطر طرح اختلاط بتن اهمیت زیادی دارد و اینجاست که تکنولوژی بتن بیشتر از همیشه مهم می‌شود.
فناوری بتن به دانشی گفته می‌شود که مطابق با آن، بتنی مستحکم، مقاوم و بادوام تولید می‌شود. متریالی که طی سال‌ها مقاومت بیشتری پیدا خواهد کرد و در برابر عواملی مانند زلزله بسیار مقاوم است. باید اشاره کرد که علم تکنولوژی بتن و اختلاط آن با این هدف ایجاد شده است که تولیدکنندگان روی نسبت مواد تشکیل‌دهنده این متریال مانند سنگندانه‌ها، سیمان، آب و افزودنی‌ها نظارت دقیق‌تری داشته باشند و بتوانند بتنی کارآمدتر تولید کنند.

تاثیر تکنولوژی بتن در پیشرفت ساختمان سازی

باید گفت که علم فناوری بتن با تکنولوژی‌های مورد استفاده در ساخت این طی سال‌های اخیر و به‌خصوص در دو دهه اخیر، صنعت ساختمان‌سازی با پیشرفت‌های چشم‌گیری همراه بوده است که صنعت تولید بتن نیز از این مسیر جدا نشده است. درواقع هدف اصلی مهندسان طی این سال‌ها، بهبود ایمنی و مقاومت سازه‌ها در برابر عواملی مانند زلزله بوده و توانسته‌اند با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، به این هدف مهم برسند. اما تاثیر تکنولوژی بتن در این زمینه چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با استفاده از فناوری‌های مدرن در تولید بتن، امروزه این متریال با مقاومت، کارایی، دوام و کیفیت بسیاری بیشتری نسبت به قبل تولید می‌شود.

در صنعت ساختمان‌سازی ایران این امر به‌خوبی قابل مشاهده است. در زلزله‌هایی مانند رودبار یا بم، بسیاری از سازه‌ها به‌صورت کامل تخریب شدند. اما سازه‌های بتنی در زلزله سرپل‌ ذهاب به‌صورت کاملا ایمن توانستند در برابر زلزله مقاومت کنند و جان بسیاری از ساکنین را نجات دهند. یکی از دلایل این پیشرفت، استفاده از بتن‌هایی با تکنولوژی پیشرفته‌تر و مقاومت بالاتر بود.
از دیگر اثرات استفاده از فناوری‌های پیشرفته در ساخت بتن می‌توان به کاهش تاثیر منفی روی محیط زیست با تولید بتن سبز و همچنین تولید بتن‌های سبک‌تر و ارزان‌تر اشاره کرد. به‌طور کلی صنعت تولید بتن نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر با تکنولوژی‌های روز همراه بوده است و توانسته به یک صنعت پیشرو در ساختمان‌سازی تبدیل شود.

انواع فناوری بتن که باید بشناسید

فناوری‌های زیادی هستند که در ساخت یا حمل‌ونقل بتن از آن‌ها استفاده می‌شود. برای مثال استفاده از میکروفیبرها، ذرات نانو و الیاف‌های طبیعی در تولید بتن بسیار رایج شده است. از طرف دیگر برای ردیابی تجهیزات حمل‌ونقل بتن نیز می‌توان از تجهیزات هوشمند اینترنت اشیا استفاده کرد. در ادامه با انواع تکنولوژی‌های جدید در حوزه تولید بتن آشنا می‌شویم.

استفاده از فناوری نانو در بتن سازی

یک تکنولوژی پیشرفته بتن که طی سال‌های اخیر به محبوبیت بسیار زیادی رسیده است، استفاده از فناوری نانو در ساخت این متریال می‌باشد. طی این فرایند با استفاده از فناوری نانو، بسیاری از ضعف‌های ذاتی این متریال رفع شده و از طرف دیگر ویژگی‌های مثبت بتن تغییر نمی‌کند. برای مثال با استفاده از نانو سیلیس می‌تواند تراکم ذرات بتن را افزایش داد که در نتیجه آن استحکام محصول نهایی به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. یکی دیگر از مثال‌ها در این زمینه، استفاده از نانو آلومینیوم است که باعث جلوگیری از نفوذ یون کلر در بتن شده و در نتیجه آن خوردگی آرماتور به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

بتن ریزیبتن‌های پیشرفته و مدرن

با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ساخت بتن، می‌توان بتن‌هایی مقاوم‌تر و با مشخصات فنی متفاوت تولید کرد. برای مثال استفاده از الیاف متریال‌هایی مانند پلی استر یا شیشه،‌ می‌تواند باعث افزایش مقاومت بتن و در نهایت تولید محصولی تحت عنوان بتن با عملکرد فوق‌العاده بالا شود.
از دیگر بتن‌های پیشرفته و کارآمد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• بتن سبز
• بتن خود تراکم یا خودمتراکم
• بتن خود ترمیم‌‌شونده
• بتن گرافیکی
• بتن شفاف یا شیشه‌ای

استفاده از تجهیزات هوشمند

یک تکنولوژی شرکت بتن آماده که می‌تواند برای کارفرما و شرکت تولیدکننده مزایای زیادی به همراه داشته باشد، تجهیزات هوشمند است. با استفاده از تجهیزاتی مانند GPS و یا اینترنت اشیا، می‌توان کامیون‌های میکسر حاوی بتن را به‌صورت لحظه‌ای ردیابی کرد. در نتیجه استفاده از این تجهیزات، زمان بارگیری و سپس تخلیه بتن به‌صورت دقیق مشخص می‌شود که در بتن‌ریزی و روانی بتن اهمیت بسیار زیادی دارد.

سنگ شکن غرب

سنگ شکن غرب؛ شرکت بتن آماده با تکنولوژی بالا

اگر به دنبال بتنی با تکنولوژی پیشرفته و به‌روز هستید که مقاومت بالایی داشته و کارایی آن نیز مناسب باشد، باید به سراغ کارخانه‌ای باسابقه و حرفه‌ای بروید. مجموعه سنگ شکن غرب به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید بتن آماده در تهران ایران سال‌هاست که باکیفیت‌ترین بتن‌های آماده را به مشتریان تحویل می‌دهد. شما می‌توانید بتن مورد نیاز انواع پروژه‌های عمرانی خود در تهران را به‌صورت مستقیم از مجموعه ما خریداری کنید و نسبت به کیفیت، مقاومت و استاندارد بودن بتن ما اطمینان کامل داشته باشید.

سوالات متداول

تکنولوژی بتن دقیقا یعنی چه؟

علم تکنولوژی بتن به دانشی گفته می‌شود که مطابق با  آن، متریالی مستحکم، مقاوم و بادوام تولید می‌شود. در این علم طرح اختلاط بتن اهمیت بسیار زیادی دارد.

جدیدترین فناوری‌ها در تولید بتن چه فناوری‌هایی هستند؟

استفاده از ذرات نانو، تجهیزات هوشمند، الیاف‌های طبیعی، فیبر کربن و افزودنی‌های مختلف از جدیدترین فناوری‌ها در تولید بتن هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *