زمان شروع آب دادن به بتن پس از فرآیند بتن ریزی بسیار مهم است. زیرا آب دادن بتن در زمان نامناسب می تواند منجر به ترک خوردگی، ضعیف شدن و عدم یکپارچگی ساختاری محصول نهایی شود. بنابر توصیه کارشناسان ساختمانی، اب دادن به بتن را باید زمانی شروع کنیم که بتن کمی سفت شده باشد به حدی که پای کارگر در آن فرو نرود. اگر می خواهید پاسخ سوالات خود را در مورد علت آب دادن به بتن، زمان شروع ان و همچنین چگونگی اب دادن بتن در تابستان و فصل سرما پیدا کنید با ما در این مطلب از سنگ شکن غرب همراه شوید.

علت آب دادن به بتن چیست؟

یکی از مهمترین کارهایی که بعد از بتن ریزی باید انجام شود، مرطوب نگه داشتن سطح خارجی بتن است که معمولا به وسیله آب پاشی انجام می شود. شاید این سوال شما نیز باشد که اگر به بتن آب ندهیم چه می شود؟ یکی از مهمترین علت های آب دادن به بتن بعد از بتن ریزی جلوگیری از کاهش رطوبت و همچنین افزایش سطح مقاومت و استحکام بتن می باشد. البته اگر این کار در زمان مناسب و به طور صحیح انجام نشود می‌تواند به ترک خوردن ساختار بتن منجر شود. بهتر است از آبی برای برای اب دادن به بتن استفاده شود که دمای آن با دمای بتن یکسان باشد زیرا تغییر ناگهانی دمای بتن در اثر استفاده از اب گرم یا سردتر باعث ترک خوردن بتن می شود.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: 0 تا 100 علت ترک خوردن بتن + راههای جلوگیری و روش های ترمیم ترک در بتن

 

چند روز به بتن آب بدهیم؟

یکی از مهمترین مراحل کیورینگ بتن، آب دادن است که باید از زمانی آغاز شود که بتن کمی سفت شده و در اثر آب پاشی سنگدانه های داخل بتن جابه جا نشود. درواقع زمانی که سختی بتن بتواند وزن یک کارگر را تحمل کند، اب دادن بتن را باید شروع کنیم. این کار با روش های مختلفی انجام می شود ولی متداول ترین و راحت ترین روش، آب پاشی با شلنگ است. در 24 ساعت اول باید به طور مکرر سطح بتن را آب بدهیم تا جاییکه تمام سطح بتن مرطوب شود و خشک نماند. پس از آن تا دو روز هر ساعت یک بار و بعد از دو روز هر دو تا سه ساعت یک بار باید آب پاشی روی بتن انجام شود. البته در شب به دلیل اینکه سرعت تبخیر کمتر است می توان هر 4 تا 5 ساعت یک بار آب پاشی را انجام داد. اما دقت داشته باشید که اگر باد می وزد به دلیل اینکه سطح بتن زودتر خشک می شود، باید آب دادن به بتن را در زمان های کوتاه تری انجام دهید. این کار را حداقل تا یک هفته باید ادامه بدهید.

نکته: نحوه آب دادن به ستون بتنی به این صورت است که باید شیلنگ آب را در سطح بالای ستون قرار بدهید تا بدنه های اطراف ستون کاملا مرطوب شود. هرگز برای آب دادن از نردبان استفاده نکنید زیرا وزن نردبان و کارگری که از ان بالا می رود می تواند به ستون آسیب رسانده و حتی کاملا خراب کند.

 

 

آب دادن بتن فونداسیون

به جای استفاده از شیلنگ های معمولی، بهتر است از خودروهای مخصوصی که دارای شیلنگ های آبپاش بزرگ هستند برای آبیاری بتن فونداسیون کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که آب دادن صحیح و در زمان مناسب باعث افزایش مقاومت و استحکام بتن می شود، بنابراین پیشنهاد می کنم این کار را به یک تیم مهندسی که دارای کارشناسان و کارگران ماهر هستند بسپارید تا از نتیجه کار خیالتان راحت و راضی باشید.

 

آب دادن بتن در تابستان

همانطور که قبلا گفتیم مرطوب نگه داشتن بتن به خصوص در 3 روز اول تاثیر زیادی در مقاومت و طول عمر بتن دارد. البته در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا، بتن زودتر رطوبت خود را از دست می دهد، بنابراین به جای آب دادن به بتن در بازه های زمانی کمتر، می توانید از روش های مختلفی برای جلوگیری از خشک شدن سریع بتن خود استفاده کنید. مثلا سطح بتن را با کاغذ سیمانی بپوشانید و سپس کاغذ سیمانی را خیس کنید. به این ترتیب رطوبت سطح بیشتر باقی می ماند و گرما و باد تاثیر کمتری بر تبخیر سطحی بتن می گذارد. راه دیگر برای مرطوب نگه داشتن بتن استفاده از گونی است. سطح بتن را با گونی بپوشانید و سپس گونی را مرطوب کنید. همچنین می‌توانید هنگام اختلاط بتن از افزودنی کندگیر استفاده کنید تا خشک شدن آن زمان بیشتری را ببرد.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: طرح اختلاط بتن چیست؟ + 4 عامل مهم موثر بر طرح اختلاط بتن

 

آب دادن بتن در فصل سرما

در فصل زمستان آب دادن به بتن به دلیل احتمال یخ زدگی باید با دقت بیشتری انجام شود. اگر دمای محیط به زیر صفر درجه سانتی‌گراد برسد، ممکن است مقداری از آب بتن پس از آب دادن به بتن یخ بزند. درنتیجه عمل هیدراتاسیون عملا متوقف می شود تا زمانی که آب ذوب شود. و این قطع شدن  باعث افزایش تخلخل و کاهش استحکام و دوام بتن می شود.

 

در هنگام آب دادن بتن این نکات مهم را به خاطر بسپارید!!!

1. برای آب دادن به بتن تا حد امکان باید از آبی استفاده کنید که دمای آن با بتن تقریبا یکسان باشد زیرا استفاده از آب سردتر یا گرمتر باعث تغییر ناگهانی دمای بتن می شود و در اثر انقباض سریع یا انبساط، تنش های داخلی ایجاد شده باعث ایجاد ترک های غیرمنتظره بیشتر در آن می شود.

2. آب مورد استفاده باید دارای حداقل مواد زائد و مضر باشد.

3. در هنگام استفاده از گونی باید قبل از مصرف کاملا شسته شود تا مواد محلول آن خارج شده و جذب آن افزایش یابد.

4. بتن باید حداقل هفت روز پس از بتن ریزی در شرایط مرطوب و در دمای بالای ده درجه سانتیگراد نگهداری شود.

 

نتیجه گیری

مرطوب نگه داشتن سطح بتن بعد از بتن ریزی تاثیر مستقیم بر استحکام و دوام بتن دارد. اما مهمترین مسئله زمان شروع آب دادن به بتن است. کارشناسان می گویند زمانیکه بتن بتواند وزن یک کارگر را تحمل کند، می توانیم آب دادن به بتن را شروع کنیم. در بالا در مورد علت آب دادن به بتن، اب دادن بتن در فصل تابستان و سرد و همچنین نکات مهم در انجام این کار صحبت کردیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. لطفا نظرات خود را با ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *